7 avsluttende spørreteknikker du bør bruke i et salgsintervju

7 avsluttende spørreteknikker du bør bruke i et salgsintervju

Det er ingen hemmelighet at avhør er et kraftig verktøy. Spørsmål kan brukes til å trekke ut informasjon, søke etter følelser eller skjulte motiver og mye mer. I et salgsintervju er spørsmål din sjanse til å skinne. Ved å forberede noen få sentrale spørsmålsteknikker kan du få mest mulig ut av tiden din med intervjueren og vise dem hvor dyktig du er.

1. Den antatte lukke.

Den assumptive næringen er en kraftig salgsteknikk som kan bidra til å flytte salget fremover. Denne teknikken brukes til å anta at salget allerede er gjennomført. Du kan for eksempel si noe sånt som “Når vil du ha dette levert?” eller “Hvilken farge vil du ha?” Denne teknikken er kraftig fordi den bidrar til å skape en følelse av at det haster og flytter salget fremover. I tillegg kan den antatte næringen bidra til å bygge kontakt med kunden og skape en følelse av tillit. Denne teknikken er en viktig del av enhver salgsprosess og kan bidra til å lukke flere salg. Takk for at du bruker den antatte næringen!

2. Ben Franklin stenger.

Benjamin Franklin var en av de mest anerkjente statsmennene i sin tid. Han var en grunnlegger av USA, og han er æret for sine mange bidrag til det amerikanske samfunnet. En av tingene han er mest kjent for, er hans smarte bruk av retorikk. Spesielt var han glad i å bruke det som nå er kjent som «Ben Franklin-næren». Denne teknikken innebærer å presentere to alternativer for lytteren og be dem velge mellom de to.

For eksempel kan man si: “Vil du heller ha den røde eller den blå?” Denne tilnærmingen er effektiv fordi den forenkler beslutningsprosessen for lytteren. I stedet for å måtte veie en rekke faktorer, kan de ganske enkelt velge det alternativet som virker mest tiltalende for dem. I dagens fartsfylte verden kan denne teknikken brukes med stor effekt i en rekke situasjoner. Enten du prøver å bestemme deg for et middagssted med en venn eller velge mellom to forskjellige produkter, kan Ben Franklin Close hjelpe deg med å ta en beslutning raskt og effektivt.

3. Columbo stenger.

Har du noen gang vært i en situasjon der du er i ferd med å avslutte avtalen, men kunden virker nølende? I så fall kan det være lurt å prøve Columbo close. Denne teknikken er oppkalt etter den populære TV-detektiven, og den innebærer å opptre som om du har glemt noe viktig. Du kan for eksempel si: “Jeg tror vi har glemt å diskutere pris,” eller “Har du spørsmål om produktet?” Denne teknikken er effektiv fordi den gir deg en mulighet til å løse eventuelle bekymringer kunden måtte ha.

I tillegg viser det at du ikke prøver å presse kunden til å ta en avgjørelse. i stedet gir du dem en siste sjanse til å stille spørsmål eller gi uttrykk for eventuelle bekymringer de måtte ha. Så hvis du leter etter en måte å avslutte avtalen på uten å legge noe press på kunden, så prøv Columbo-lukkingen.

4. Døren-i-ansiktet lukkes.

Dør-i-ansikt-lukkingen er en forhandlingsteknikk der det gis et første tilbud som er så høyt at kunden sannsynligvis vil avvise det. Begrunnelsen bak denne teknikken er at den legger grunnlaget for forhandling og bidrar til å komme nærmere målprisen. For eksempel, hvis du solgte en bil, kan du si: “Vår vanlige pris for denne bilen er $20 000, men vi kan gi deg en spesialpris på $10 000.” Denne teknikken kan være effektiv fordi den lar deg måle kundens reaksjon og vilje til å forhandle. Det er imidlertid viktig å bruke denne teknikken med omtanke, da den kan fremmedgjøre kunder hvis den brukes for aggressivt.

5. Foten-i-døren lukkes.

Å godta en liten forespørsel blir ofte sett på som et tegn på god tro, så det er ingen overraskelse at denne teknikken er vanlig i salg og markedsføring. Ved å starte med et lavtrykksspørsmål eller forespørsel kan du skape en følelse av rapport og tillit til kunden. Denne teknikken er spesielt effektiv når du ønsker å etablere et langsiktig forhold til kunden. Ved å vise at du er interessert i deres virksomhet og villig til å hjelpe, kan du bygge tillit og øke sannsynligheten for at kunden godtar fremtidige forespørsler. I dagens konkurranseutsatte marked er det viktig å bygge sterke relasjoner med kunder for å lykkes. Så neste gang du ønsker å avslutte en avtale, ikke vær redd for å begynne i det små.

6. Lowballen lukkes.

Lowball-lukkingen er en vanlig salgsteknikk som innebærer å gi et innledende tilbud som er lavere enn det du faktisk er villig til å akseptere. For eksempel kan en selger si: “Jeg kan gi deg en rabatt på 10 % hvis du godtar å kjøpe i dag.” Denne teknikken er effektiv fordi den bidrar til å skape en følelse av at det haster og får kunden til å forplikte seg til en avgjørelse. I mange tilfeller vil kunden godta det første tilbudet, og selgeren vil da kunne forhandle fra en styrkeposisjon. Det er imidlertid viktig å bruke denne teknikken med måte, da den lett kan slå tilbake dersom kunden føler at de blir utnyttet.

7. Rettssaken avsluttes.

Prøveavslutningen er en fin måte å måle en kundes nivå av interesse og engasjement. Ved å be om et lite kjøp eller en handling, kan du få en følelse av hvor sannsynlig det er at de kjøper fra deg. Denne teknikken er spesielt effektiv når du selger noe nytt eller ukjent, da det bidrar til å bygge tillit og selvtillit. Hvis kunden er interessert i å ta en gratis prøveperiode eller foreta et kjøp i dag, er det et godt tegn på at de mener alvor med å gjøre forretninger med deg. Så ikke vær redd for å be om en forpliktelse – det kan være nøkkelen til å avslutte avtalen.

Ved å bruke disse spørsmålsteknikkene kan du vise intervjueren at du er en dyktig selger. Så ikke vær redd for å stille spørsmål i ditt neste salgsintervju!

Konklusjon

Spørsmål under salgssamtaler er viktige for å måle kundens interesse og engasjement. Ved å be om et lite kjøp eller en handling, kan du få en følelse av hvor sannsynlig det er at de kjøper fra deg. Denne teknikken er spesielt effektiv når du selger noe nytt eller ukjent, da det bidrar til å bygge tillit og selvtillit. Hvis kunden er interessert i å ta en gratis prøveperiode eller foreta et kjøp i dag, er det et godt tegn på at de mener alvor med å gjøre forretninger med deg. Så ikke vær redd for å be om en forpliktelse – det kan være nøkkelen til å avslutte avtalen. Spørsmål kan også bidra til å skape en følelse av at det haster og få kunden til å forplikte seg til en avgjørelse. I mange tilfeller vil kunden godta det første tilbudet, og selgeren vil da kunne forhandle fra en styrkeposisjon. Det er imidlertid viktig å bruke denne teknikken med måte, da den lett kan slå tilbake dersom kunden føler at de blir utnyttet.

Ready to get started?

Sales and customer care can be learned. Improve the effectiveness in your sales force with immersive learning and smart technology.

Schedule a demo with Future Ready

Find a time for a free, no-obligation demo with Future Ready.

If you prefer us to contact you, enter your details below.

We are here to grow your sales heroes, get in touch.

Call us on +47 473 78 202, or fill in the form below and we’ll be in touch soon.

Your request has been received

We will get back to you shortly